Despre Craciun si obiceiuri

 

Cand am fost copil, parintii nu ne faceau brad pe motiv ca nu aveam loc in casa, dar si pentru ca era "doar o prostie". Cadouri nu primeam, deci implicit nu exista nici Mos Craciun. 

Noi am ales pentru fete sa ne bucuram de toate: facem bradul in Ajunul Craciunului, ori cu 2-3 zile inainte, daca se anunta vizita unor colindatori (tineri din Parohie care se organizeaza sa ne colinde), pregatim cadouri din plin fetelor (caci in afara de Craciun, la zilele lor de nastere mai primesc daruri si atunci in general de la invitati, nu de la noi neaparat) si il asteptam pe Mos Craciun pentru ca mi se pare o poveste frumoasa, plina de mister si incarcata de generozitate, bunatate si sacrificiu.

Despre brad si semnificatia lui in ziua aceasta a Nasterii Domnului, avem mai multe povesti in cartile de Craciun (o parte din ele le-am prezentat aici ) din care citim intens incepand odata cu postul si sfarsind pana tarziu dupa Sarbatorile de iarna.

Insa legenda care explica de ce bradul a fost ales ca pom de Craciun, fiind singurul copac care a acceptat sa adaposteasca o biata pasare care a uitat sa se alature suratelor ei in zborul spre tarile calde, sau in alta varianta, ca fiind singurul copac modest care nu stia ce sa ii daruiasca Pruncului Iisus, ceilalti toti mandrindu-se cu fructele lor,  ori cu coroanele lor maiestuoase, nu mi se pare ca se rezuma la "o simpla prostie", ci la cutivarea unor virtuti pentru cei mici, printre care modestia, generozitatea, smerenia. Cred ca depinde doar din ce perspectiva accepti sa privesti si sa le prezinti toata povestea.

Despre cadouri, e adevarat poate ca totul a devenit destul de mercantil si nimeni nu mai simte bucurie cheltuind la bani in ultima perioada a anului, dar eu aleg sa ma ocup de ele inca de peste an, asa ca am carti cu tematica de Craciun cumparate inca din vara, atunci cand le prind la reducere, jocuri si alte maruntisuri, gen crafturi, culori, carioci, carnetele, haine, iar in luna noiembrie ma concentrez doar pe cele pe  care ele le trec in scrisoarea catre Mos Craciun (intodeauna ele cer o singura jucarie, iar anul acesta le-am incurajat ca pe viitor sa se inteleaga intre ele si poate vor cere una pentru toate 3, caci Natalia va vrea probabil ceva mai potrivit varstei ei), si le comand asadar cu o luna inainte de pe internet. In felul acesta scap de corvoada de a umbla prin magazine si de aglomeratia specifica acestei perioade. 

Fac si la scoala Secret Santa, dar cadoul este ceva deosebit de mic si deloc costisitor, iar eu am grija ca mereu intr-un sertar din casa sa am maruntisuri care sa poata fi folosite cu acest scop: agende, culori, carioci, semne de carte, gume de sters, carti, elastice sau clamute pentru par etc.

Iar treaba cu Mos Craciun, eu am vazut-o in felul acesta: nu consider ca este o minciuna, ci chiar asteptam ca anul acesta, in cazul in care Sofia (aprox 9 ani) imi va pune mai multe intrebari, asa cum o facuse anul trecut, sa o iau deoparte si sa ii dezvalui misterul. Insa ea nu a mai facut-o, iar eu am mers mai departe cu aceeasi poveste, desi i-am citit cartea pe care a primit-o sub brad:  "Craciun cu Sfantul Vasile" in care se mentioneaza neexistenta acestui Mos. Ea nu a parut sa recepteze mesajul, sau pur si simplu a refuzat sa il accepte...inca.

Insa nu inteleg, sincer, de ce atata staruinta din partea unor parinti "de a nu-i minti " pe copii cu Mos Craciun, pe motiv ca nu despre asta e Craciunul. Eu sunt de acord ca trebuie sa stie ca in primul rand ne bucuram de Nasterea Mantuitorului, tocmai de-asta noi nu punem niciodata cadourile dimineata, caci altfel am intarzia la Liturghie, ci mereu le asezam de seara, fie cand plecam la Vecernie, fie la colindat, dar nu vad niciun impediment la a-i lasa pe cei mici sa creada in mister, in fantezie, cu atat mai mult cu cat stiu care este istoria lui Mos Craciun, pe care am sa o schitez pe scurt, in cazul in care vreti sa le-o explicati copiilor mai maricei:

Mos Craciun este de fapt Sfantul Nicolae, protectorul copiilor, cel despre care stim ca le-a salvat pe cele trei fete, aruncandu-le banutii necesari pe fereastra. Sfantul Nicolae era apreciat si iubit nu numai in mediul ortodox, dar si in cel catolic sau protestant. Versiunea olandeza a numelui sau este Sinterklaas care s-a transformat in englezescul Santa Claus. Apoi un poet american a avut ideea de a scrie o poezie despre acest Santa Claus (The night before Christmas) adaugand o gramada de alte elemente cu care este azi asociat Mos Craciun: sania care zboara trasa de reni, sacul imens cu jucarii. Ceva ani mai taziu, imaginea creata de el a fost preluata si de altii, printre care si compania Coca-Cola ce l-a transformat in batranelul grasut si hazliu, imbracat in haine rosii care se strecoara pe cos ca sa puna cadourile fie sub brad, fie in sosetele atarnate deasupra semineului. 

Daca nu ma credeti puteti citi  mai multe pe doxologia. ro.

Cu alte cuvinte, Mos Craciun este la baza Sfantul Nicolae, iar daca nu vreti sa devina totul foarte comercial, cum intr-adevar, a devenit imaginea lui in zilele noastre, nu e musai sa il scoateti cu totul din povestea de iarna, ci doar sa stiti cum sa imbracati varianta pentru copii, in asa fel incat sa nu se piarda dimensiunea spirituala a acestui personaj pe care copiii pana la urma il iubesc.

Iar la Craciun, nu ma dau in laturi in a pregati cu fetele turta dulce, cozonaci (Sofia anul acesta a reusit sa isi faca singura propriul ei cozonac), salata boeuf (pe care o facem doar acum si la Pasti), piftii si burta. Nu ne spetim pregatindu-le, ni le organizam din timp, si ne impartim munca, ascultand pe fundal colinde si bucurandu-ne alaturi de cei dragi pe care musai sa ii avem alaturi in zilele ce urmeaza. Nu e vorba de mancare in sensul de umplere a pantecului, ci de sarbatoare, asa cum se cuvine la nasterea oricarui prunc (asa cum o facem fiecare dintre noi cand ni se naste un copil, nu de-asta facem masa la Botez?), si deci, cu atat mai mult la nasterea Pruncului Hristos.

Cartile din poza sunt cele 4 carti cu tematica de Craciun pe care le-au primit fiecare din ele anul acesta, pe langa alte vreo 10, lipsite de aceasta simbolistica, dar cu siguranta, de folos in dezvoltarea lor. 

Sarbatori cu bucurie, pace si binecuvantare sa aveti!



Comments

Popular Posts