Secretele unei bucatarii curate

 

 Secretul unei bucatarii curate este secretul psihicului meu sanatos😀.

 Daca m-as trezi dimineata cu un morman de vase murdare si firimituri pe podea, cu siguranta ziua mea ar fi un fiasco. Pentru ca stiu ca in felul acesta nu pot functiona si as deveni un uragan cu care nimeni din familie nu ar vrea sa aiba de-a face, am incercat sa imi desavarsesc anumite strategii de curatenie mostenite de la mama, citind blogguri, iscodind alte gospodine, creandu-mi astfel propriul stil.

Nu detin totusi vreun secret extraordinar, ceva care sa ajute cumva ca bucataria sa ramana intacta dupa ce am dat laptele in foc, am curatat un lighean de cartofi (nu singura, ci cu ajutoare, in urma carora nu va mai spun ce ramane😞), am imprastiat o jumatate de conopida rasa pe jos si niste coji de oua si prin chiuveta, si pe blat si...pe mine....Nu, nu am dat inca de un asemenea secret (daca dati de el inaintea mea sa imi dati si mie de stire, va rog!), in schimb am observat ca imi pot pastra ordine in bucatarie daca:

- imi tin lucrurile organizate in asa fel incat sa ma misc rapid printre ele. De pilda, imi sunt de folos anumite organizatoare, din plastic, pe care mi le-am cumparat de la Lidl si pe care le-am folosit atat prin sertare, cat si in frigider sau debara. Lucrurile sunt puse astfel, dupa criterii pe care eu le-am stabilit si care imi confera astfel o oarecare lejeritate de a le folosi si un psihic relaxat.

- nu gatesc niciodata mai multe lucruri fara sa strang sau spal in timpul acesta din cele ce nu imi mai sunt de folos. De pilda, daca gatesc in paralel cartofi la cuptor, iar apa de supa fierbe pe aragaz, nu ma apuc de tocat legumele pentru ea pana nu arunca mai intai cojile de la cartofi si spal vasul in care i-am tinut pana a fi bagati la copt. Dupa ce am tocat legumele pentru supa, imediat clatesc cutitul si tocatorul pe care le-am folosit. Si numai asa trec la pasul urmator. Am vazut ca daca nu fac astfel, atunci cand termin cu totul de gatit, bucataria mea arata ca dupa razboi si aveam senzatia ca nu mai este nici un vas sau alt obiect de bucatarie nefolosit...Toata bucataria era un morman de vase murdare, iar eu nu stiam de unde sa incep curatenia. Asta ma obosea si mai tare, iar psihicul meu era la pamant.

- desi am lunea zi de curatenie generala, niciodata in bucatarie nu frec totul intr-o singura zi pentru ca ar fi atat de obositor incat placerea mea de a imi intretine casa curata (da, chiar ma relaxeaza sa fac curatenie, daca asta nu presupune sa frec si smotruiesc totul o zi intreaga)  ar deveni o corvoada, iar asta mi-ar fi total daunator pentru psihic, asa ca am ales ca atunci cand gatesc ceva simplu si nu am nimic de facut in paralel sa aleg sa ma ocup de lucruri marunte. De pilda, daca trebuie sa fierb ouale, aleg sa fac lucruri marunte care sa nu dureze mai mult de 10 minute (cat imi setez timer-ul pentru oua) si fie sterg usile de la mobila prin exterior, fie imi curat sertarul de tacamuri, sau fac ordine la pliculetele de condimente, ori fac ordine in frigider. In felul acesta nu e nevoie sa le fac pe toate deodata, iar psihicul meu este linistit.

- folosesc o schema de gatit (despre care am vorbit si aici) , iar atunci cand ma apuc de treaba, nu ma invartesc printre pungi, vase, lazi cu legume, caiete cu retete, caci stiu sigur ce am de facut, ce trebuie scos din frigider sau debara, care sunt vasele in care le voi prepara sau servi, iar in felul acesta economisesc atat timp, cat si energie iar la sfarsit am mai putine vase murdare. Cat despre psihicul meu, nu va mai vorbesc...este total relaxat.

- nu plec niciodata la culcare inainte de a-mi lasa bucataria in ordine pentru ca daca dimineata ma trezesc si vad ceva nepus la locul lui, imi pierd orice farama de entuziasm, iar gospodina din mine incepe usor sa se transforme intr-o furtuna cu care nimeni din casa nu vrea sa mai intre in contact; de aceea, in cele 3 cazuri din an in care imi permit sa fac exceptie (sau mai bine spus, migrene urate ma forteaza sa am parte de aceste exceptii ), apare un spiridus ce ia chipul sotului meu si le așază pe toate cu asa indemanare ca dimineata cand ma trezesc nici nu imi dau seama ca nu am fost eu cea care le-am asezat. Toata lumea stie ca un psihic sanatos are nevoie de sustinere😊.

Nu stiu daca am spus lucruri nemaiauzite, nemaintalnite, dar stiu sigur ca psihicul meu este acum, cand scriu, foarte relaxat pentru ca bucataria mi-e in ordine, iar eu abia astept ca maine dimineata sa merg sa beau un pahar de apa cu lamaie si sa ma apuc de pregatit micul dejun.


-

Comments

Popular Posts