Sa invatam sa iubim

Acesta este titlul unei carti aparute la editura Predania, cu cugetari despre dragoste, casatorie si viata de familie a Sfintei Imparatese Alexandra a Rusiei si care mi-a intarit credinta pe care o aveam in privinta relatiilor dintre sot si sotie pentru ca aceasta sa nu se destrame peste ani, cand focul indragostelii dispare si in loc ar trebui sa apara o dragoste statornica, echilibrata, jertfelnica.

De curand am fost intrebata daca nu ma tem ca citindu-le fetelor mele povesti precum Alba-ca-Zapada, Cenusareasa, Frumoasa si Bestia etc le denaturez imaginea despre cel care ar trebui sa le fie sot, caci ele isi vor imagina un print pe cal alb, iar realitatea este alta.

In primul rand, nu stiu de ce m-as teme sa le citesc fetelor povestile acestea de care au fost interesate pana in jurul varstei de 5 ani, cand puteau sa viseze frumos si sa creada ca binele mereu invinge. 

In al doilea rand, nu vad de ce nu si-ar forma imaginea despre un print pe cal alb, caci eu personal in asta am crezut si visul a devenit realitate. 

M-am simtit vinovata apoi si m-am gandit ca poate nu e corect sa flutur in fata altora "norocul" casniciei mele, dar tot mai des aud in jurul meu despre divorturi, separari, neintelegeri. Care sunt lucrurile pe care ca sotie, (indraznesc sa vorbesc doar din perspectiva mea, caci a sotului, este alta raspunderea) trebuie sa le implinesc, ca flacara dragostei de inceput sa se consolideze peste ani si sa devina "vesnica".

Indraznesc sa transcriu din sfaturile Sfintei Imparatese Alexandra mai jos si care cred eu, prin experienta traita, ca, intr-adevar au un rol insemnat:

- "Cea dintai lectie pe care sotii trebuie sa o invete si sa o implineasca este rabdarea"

-" Fiecare este dator sa se invinovateasca pe sine, iar nu pe celalalt, atunci cand ceva nu merge bine. Sa induri si sa rabzi."

- "Sa daruiesti atentie celui de langa tine. Fericirea vietii este un sirag de bucurii marunte - saruturi, zambete, priviri pline de blandete."

-" Un alt fapt de mare insemnatate al vietii de familie este unitatea nazuinteleor - sotii trebuie sa cunoasca fiecare indeletnicirile celuilalt si sa le daruiasca pretuirea si intelegerea cuvenita."

- "Prietenii fiecaruia sa fie prietenii amandurora, ai familiei."

.-" Sotii sa vorbeasca intre ei despre ispitele cu care se lupta, despre indoielile care-i framanta, despre dorintele tainice pe care le nutresc in inima."

- " Nu va duceti seara, la culcare, daca in inima mai sunt inca simtaminte de manie."

- " Niciodata sa nu va hraniti propria mandrie, cautand cu acrivie sa dovediti cine anume a gresit si este dator sa-si ceara iertare."

- "O sotie credincioasa nu trebuie sa se asemene neaparat muzelor care-i inspira pe poeti, ci sa fie o femeie cat se poate de vie, sanatoasa, destoinica, lucratoare, osardnica, in stare sa implineasca toate indatoririle familiale."

- "Sotul sa isi poata pune nadejdea in sotia lui pentru indeplinirea treburilor casnice si ca in caminul familiei toate sunt in buna randuiala, pentru ca ea vegheaza si trudeste."

- "Orice i s-ar intampla barbatului de-a lungul zilei, atunci cand acesta vine acasa, trebuie sa fie intampinat de o atmosfera plina de dragoste."

- "Atunci cand se simte dezamagita sau jignita, sotia poate fi ispitita sa caute intelegere si mangaiere din partea prietenilor apropitati. Durerile de care ne plangem celor din afara familiei raman ca niste rani netamaduite. Sotia cea inteleapta nu imparte cu nimeni necazurile ei de taina, afara numai de povatuitorul ei duhovnicesc."

- "Sotia trebuie sa se ingrijeasca, in toata vremea, sa placa numai sotului ei si nimanui altcuiva. Atunci cand raman doar ei doi, in caminul familiei, sotia trebuie sa arate inca si mai frumos decat de obicei, si sa nu cada in delasare la gandul ca nimeni nu o vede."

Nu stiu cum vi se par, dar mie mi-au parut asa actuale si de bun-simt, ca aproape mi le-as scoate la imprimanta si mi le-as lipi deasupra capului ca nu cumva sa uit in timp care sunt valorile crestine care batatoresc calea printului pe cal alb la cel alaturi de care vreau sa traiesc si in vescnicie.



Comments

Popular Posts