Invatam sau nu pe de rost poezii?

 

Intreb asta pentru ca eu am auzit mamici care s-au pronuntat in vederea invatarii poeziilor pe de rost foarte critic: O prostie, de ce sa imi fortez copilul sa memoreze ceva cand poate citi din carte? sau Eu am invatat atatea poezii si comentarii la scoala pe de rost si nu mi-au fost de folos.

Da, cred ca problema asta a escaladat prea departe din pricina lucrurilor invatate in scoala pe de rost si fara putinta de a avea vreo urma de contributie (in privinta comentariilor, ma refer, ca la poezii, evident ca nu era cazul de modificat). Recunosc ca si eu am "urat" poezia pana prin liceu, cand am inceput sa scriu versuri, dupa ce ma indragostisem de Eminescu si Nichita Stanescu. Invatasem asa de multe poezii pe de rost pe care nu le intelegeam la varsta respectiva, reproducand versuri al caror sens nu il pricepeam si eram fortati sa citim pe vacanta asa de multe, ca pur si simplu nu voiam sa mai aud de ele.

Ma bucur foarte tare ca fetele mele nu sunt supuse la scoala acelorasi metode (Sofia este in clasa a III a si pana acum a avut de invatat numai 2 poezii scurte si niciodata de pe o zi pe alta), dar in schimb eu am ajuns la o concluzie personala: poeziile sunt ok sa fie invatate pe de rost, atata vreme cat sunt potrivite varstei lor, intelegandu-le sensul si nefiind nici fortate, nici invatate doar pentru a te putea lauda in fata bunicilor si matusilor cu numarul mare de versuri pe care odrasla a reusit sa le memoreze. 

Pentru ca eu cred ca poeziile contin imagini frumoase, dezvolta simtul estestic, le dezvolta si memoria (caci e ok sa tii minte pe dinafara, depinde doar cum o faci si cu ce scop), ii apropie si mai mult de folclorul tarii respective (fireste, noi invatam poezii in romana) si ii ajuta sa aiba un vocabular mai bogat nu numai in cuvinte, ci si in imagini artistice.

In fiecare an de Craciun si de Pasti (sau de primavara) invatam versuri din aceste doua carti pe care le-am fotografiat, iar cu cea care sta mereu cu mine acasa mai mult (in cazul de fata, Tatiana care nu merge la gradinita) invatam mult mai multe poezii si in extra-sezon. Pentru ca pur si simplu citim poezii asa cum citim si povesti. (A fost o perioada in care la micul dejun ele serveau masa, iar eu le citeam poezii, acum nu mai reusim sa facem asta decat pe timpul verii si al vacantelor).

Metoda noastra este de felul acesta: eu le aleg cateva poezii care mi se par potrivite fiecareia dintre ele, ca nivel de complexitate si apoi ele stabilesc care din ele le place si vor sa o retina. Dupa care, eu le-o citesc zile la rand pana cand o stim cu totii in casa, nu numai cea careia i-a fost destinata. Niciuna nu a fost necajita sau suparata, iar eu am observat ca uneori anumite cuvinte sau chiar figuri de stil le-au folosit si in limbajul de zi cu zi, ceea ce inseamna ca au reusit sa si le insuseasca asa cum trebuie si sa le dezvolte si simtul artistic. Sofia a scris deja si primele ei poezii cand avea 6 ani.

Pentru ca atunci cand aleg cartile online, imi doresc tot timpul sa pot vedea ceva pagini din interior ca sa stiu daca le adaug sau nu in cos, va las mai jos cate 2 imagini din fiecare carte, in cazul in care va tenteaza sa le alegeti pentru cei mici, cine stie, poate ca sa fie asezate sub brad.😀






Comments

Popular Posts