Ce vreau sa retina fetele mele atunci cand vor fi mari

Pentru ca mi-am dorit mult sa am copii, pentru ca nu cred in valorile acestei lumi, pentru ca știu ca scoala nu e totul, pentru ca eu cred ca e datoria mea sa ma ocup de educația lor și nu altii, m-am gândit ca e bine sa le spun fetelor, repetandu-le adesea, în momente bine alese, în situații cheie sau pur și simplu când suntem cu toții la cina sau la povestea de culcare, ca:

- viata asta nu e totul și ca pentru a trai în veșnicie trebuie sa știm cum sa ne purtam aici;

Pentru subiectul asta delicat, trebuie avut mare grija pentru ca cei mici nu vad lucrurile ca noi și ii putem traumatiza foarte usor. Nu insist pe ideea de moarte, dar le vorbesc despre Dumnezeu si viata veșnică. E același lucru, dar pentru ei, contează ce scoți la lumina. Ca și atunci când faci o observație, în loc de "ai gresit" mai bine un " cred ca data viitoare te vei descurca mai bine".

- nu este suficient sa fii corect, sa respecți regulile, sa lupți pentru salvarea delfinilor roz aflați pe cale de disparitie, tot pentru ca viata de aici nu e totul și pt ca auzisem undeva vorba asta " drumul spre Iad e pavat cu cele mai bune intenții ". E nevoie de mai mult de atat pentru a deveni una cu Hristos;

Ma bucur ca Sofia mi-a mărturisit intr-o duminica, când rupta de somn după o sambata plina, a spus: e bine de copiii vecinilor ca duminica nu trebuie sa se trezească devreme,  dar eu sunt fericita, chiar dacă mi-e foarte somn, ca merg sa ma împărtășesc.

- sa iubesti viata și bucuriile ce ți le oferă, fără sa iti legi inima de ele;

- sa fie constiente ca viata nu inseamna doar un drum pavat cu petale de trandafiri, ci ca uneori vor fi și spini, iar pentru asta e nevoie de o pregătire practica de mici, nu doar din cuvinte;

Asta e provocarea cea mai mare pentru mine, ca părinte, caci tind sa cred ca trebuie sa le ofer multe ca să fie fericite. 

- familia este cel mai important nucleu și doar în sânul ei vei gasi înțelegerea, sprijinul, alinarea și iertarea;

- ca să îți păstrezi prietenii aproape, va trebui sa faci unele compromisuri;

- sa înveți continuu nu dintr-un motiv egoist sau din mândrie, ci din dorința de a înțelege lumea, progresul la care societatea e oricum expusa pe parcursul oricărei generatii și pentru a putea sa te pui în slujba celor care au nevoie;

- oamenii nu vor sa se schimbe, ci doar sa se plângă, iar tu nu trebuie sa faci altceva decât sa ii asculți, fireste, atâta timp cât timpul ti-o permite, sau...meseria, dacă or alege sa se facă psihologi.

Asta a fost o lectie dificila pentru mine de insusit caci mie mi s-a spus tot timpul ca trebuie sa ma schimb, dar sa ii schimb și pe alții, și nu altfel, decât prin vorbe, prin argumente și explicații logice. Oh, cât de neadevărat este si cat a trebuit sa îmi ia ca să ma conving de asta!

- sa nu judeci oamenii după aparente, caci in spatele fiecarei măști pe care o afișază fiecare, se poate ascunde fix opusul a ceea ce te așteptai de fapt. Da o șansă fiecăruia!

- inconjoara-te de oameni care au aceleași valori, ca sa trăiești frumos și în armonie;

- educație nu înseamnă note mari la scoala si învățat tabla înmulțirii pe de rost, ci sa fii un om bun, respectuos, cu maniere, care știi sa iti respecți cuvântul dat si ca a fi franc nu e o calitate (ca tot aud adesea "Dom'le, eu sunt un om corect, spun ce am de spus direct, fără ocolișuri "), diplomația în schimb, e o artă;

- sa crezi în minuni, caci asta înseamnă că Dumnezeu exista, doar sa știi ca rolul lor nu este acela de a-ti lega inima de lucruri pământești, ci de a-L slăvi pe Creatorul vieții veșnice;

- sa fii bună și sa cultivi smerenia în relația cu ceilalți, asta neinsemnand ca accepți sa fii călcat în  picioare;

- suferința este cel mai bun antidot împotriva unui suflet legat de plăcerile pământești și nu e nevoie sa o trăiești pe propria-ti piele, ci dacă ești deschis la minte, ti-o vei insusi și din durerea celor din jur;

- ca răbdarea chiar este o virtute și pentru a o cultiva trebuie sa te antrenezi de mic: aștepți un an sa vina Craciunul ca să primești cadoul dorit, iti aștepți rândul când joci în grup etc;

- nu exista noroc, sau dacă exista depinde prea mult de împrejurări sau de alții, factori pe care nu ii poti controla și ca fericirea pământească este numai rodul unui efort personal.


Comments

Popular Posts