Despre temperamente

 Anticariat: Florence Littauer - Personalitate plus. Cum sa-i intelegi pe ceilalti intelegandu-te pe tine insuti

Cine ma cunoaste, stie deja inclinatia mea spre studiul temperamentelor, tot in aceeasi masura ca si cea pentru limbajele iubirii. Stiu ca pentru unii ar putea suna asa, ca un horoscop sau un fel de superstitie (cu care eu personal nu rezonez), dar pentru mine, a recunoaste temperamentul unui om este de mare folos, caci in felul acesta vei putea sa stii la ce sa te astepti, unde sa lucrezi (asa cum ma intereseaza pe mine sa o fac in relatia cu fetele mele sau cu tatal lor๐Ÿ˜…) si chiar sa ii judeci pe oameni mai putin (ar fi de dorit, deloc), caci atunci cand vei intelege de ce gandesc, simt si actioneaza diferit de tine este pentru ca stiinta asta, psihologia, a demonstrat dom'le ca oamenii sunt diferiti si Slava Domnului ca e asa caci altfel ce s-ar face lumea asta de ar fi plina de melancolici ca mine pentru care firul ierbii trebuie sa aiba aceeasi lungime peste tot si totul trebuie sa functioneze dupa program, caci de nu, intru in depresie๐Ÿ˜•.

 Cartea pe care o recomand ca lectura pentru o intelegere adecvata a celor 4 temperamente am citit-o prima data in urma cu vreo 10 ani ca sa il pot intelege mai bine pe cel cu care ma maritasem si chiar mi-a fost de mare folos la momentul potrivit si un prim pas spre o acomodare in relatia de cuplu.

Acum, dupa 10 ani si 4 copii, am recitit-o (si multe lucruri mi-au fost ca noi) pentru a intelege temperamentele fetelor mele si a sti unde si cum sa lucrez acum si pe viitor, caci nu sunt doua la fel.

Pe scurt, descriu mai jos fiecare din cele 4 temperamente atat cu punctele lor forte cat si cu cele slabe. Pentru mai multe informatii, puteti citi cartea lui Florence Littauer, Personalitate plus. O puteti gasi in format pdf pe Google - aici

Se citeste foarte usor si e deosebit de motivanta: iti vine sa faci ceva imediat ca sa nu mai fii ca in descrierea de la punctele slabe. Eu asa am ajuns la concluzia ca daca vreau sa schimb ceva la comportamentul fetolor mele, mai intai trebuie sa renunt la fixurile mele...oh, si am destule๐Ÿ˜“

1. Melancolicul este tipul de om pentru care lumea trebuie sa respecte un program, lucrurile sa fie asezate intr-o ordine permanenta si desi loial, nu poate usor socializa cu altii. Cat am mai ras cand mi-am citit descierea in carte. Aveam senzatia ca femeia asta a scris cartea chiar despre mine in persoana, dar usor, usor am recunoscut si in alti melancolici aceleasi trasaturi. Unul din ei este fiica mea cea mare, Sofia.

Puncte forte:

- sensibil (poate fi o calitate, dar daca nu este constientizata si dusa la extrema, poate deveni un punct vulnerabil, un soi de calcai al lui Ahile si de aici pana la depresie nu mai decat un singur pas); 

 - perfectionist (e de la sine inteles ca a fi perfectionist nu poate fi o calitate decat atunci cand esti angajatul sefului tau๐Ÿ˜‚);

- perserverent

- analitic

- iubitor de muzica (mi-a placut asta! Desi sunt afona, nu pot sa nu gatesc, fac curatenie altfel decat cu ceva Chopin, Vivaldi sau romantele lui Eminescu in surdina);

-manierat ( si eu care credeam ca asta e datorita felului in care m-au crescut ai  mei!๐Ÿ˜);

-prevazator;

Puncte slabe:

-sfios

-neinduplecat

-tipicar

-irascibil

-introvertit

-critic

Atat, ma opresc aici, nu vreau sa ma vorbesc prea mult de rau. Restul, le cititi in carte, daca sunteti curiosi.๐Ÿ˜‰

2. Flegmaticul este tipul de om pentru care nimic nu trezeste prea mare interes, entuziasmul este o trasatura puerila si deviza lui in viata este Lasa-ma sa te las.

Puncte forte:

-pasnic

-nepretentios

-consecvent

-diplomat

-bun ascultator 

Puncte slabe:

-apatic

-ezitant 

-indiferent

-bombanitor

-neimplicat

3. Sangvinicul este tipul de om pentru care toata lumea ii este prietena, are o gramada de idei si desi nu reuseste sa le puna in practica din cauza unui haos in program, ramane favoritul intregului grup.

Puncte forte:

-voios

-energic

-entuziast

-stimulator

-initiator

-optimist

Puncte slabe:

-indisciplinat 

-naiv

-dezordonat

-imprudent

-nestatornic

-dezorganizat

4. Colericul este tipul de om pentru care toata lumea trebuie sa i se supuna. Are aptitudini de sef si daca nu i se da dreptate, se enerveaza usor si se retrage din joc. 

Puncte forte:

-darz

-sincer

-puternic

-lider

-indraznet

Puncte slabe:

-despotic

-franc

-lipsit de tact

-poruncitor

-artagos

Sper ca v-am facut curiosi si ca veti citi cartea aflata in link si mai ales sper ca fiecare din noi, constientizandu-ne temperamentul, vom pulsa asupra punctelor noastre forte, vom lucra la cele slabe si vom fi mai toleranti cu cei ce nu se incadreaza in acelasi tipar cu al nostru.

Acum ca stiu toate astea nu mai astept ca Sofia (melancolica fiind) sa devina vorbareata, deschisa si cu initiativa (asa cum ii este in fire Irinei mele, sangvinica familiei), insa stiu unde va trebui sa lucrez cu fiecare: Sofia va avea nevoie de sustinere si incredere, altfel spus, cuvinte de apreciere pentru a reusi in ceea ce isi propune, pe cand Irina va avea nevoie sa fie temperata, sa fie incurajata in a-si mentine un program si in felul acesta sper ca fiecare isi va gasi echilibrul. Si odata cu ele si eu.๐Ÿ˜Š

Nu stiu despre Tatiana. Ea pare sa fie flegmatica noastra (ca si taica-su) ceea ce nu pare deloc greu la prima vedere, dar cand in urma a orice faci, lipseste total entuziasmul, poate deveni foarte demotivant pentru ceilalti.

Ah, nu stiu nimic despre Natalia, e prea devreme, dar daca ea este colerica familiei...inseamna ca imi trebuie mai multe pachete de Henna pe an.๐Ÿ˜‚

Comments

Popular Posts