Cartile saptamanii

 

Spune-mi ce muzica asculti ca sa-ti spun cine esti!

Cum ii oferi copilului tau o educatie muzicala de calitate? Nimic mai simplu: asculti impreuna cu el muzica buna si citesti cartile Cristinei Andone aparute la editura Nemi. 

Au aparut pana acum 6 volume frumoase despre compozitori ca Bach, Vivaldi, Beethoven, Mozart, Paganini si românul nostru de exceptie, George Enescu.

Cartile sunt format mare si textul nu este neaparat usurel sau scurt, dar captivant si presarat cu asa de multe imagini copilaresti, pline de culoare si atragatoare pana la identificarea lor cu personajele cartii.


 

Cristina Andone a imbinat stilul muzical cu metafora, basmul, povestea, elemente enciclopedice, mitul si elemente populare (in cazul volumului dedicat lui Enescu) intr-o asa forma ca este imposibil sa nu ii faci pe cei mici sa se indragosteasca de acesti titani ai muzicii clasice, sa le asculte muzica si sa o resoarba, sa se identifice pur si simplu cu ea. La noi a functionat!

Inca de cand era Sofia mica, imi faceam placerea de a asculta din cand in cand muzica clasica, indeosebi cand faceam curatenia generala prin casa, o data pe saptamana. Asa ma relaxam eu. Si inca imi pastrez obiceiul, dar era greu cu ea, se impotrivea cu o incapatanare de catar si nu imi dadea voie sa imi implinesc ritualul nici prea des, nici prea mult. Ma si gandeam: nu am nicio sansa sa o invat pe copila asta ce-i muzica buna😤, dar pe de alta parte rememoram un episod din scoala, atunci cand am facut eu cunostinta cu Vivaldi si aducandu-mi aminte cum am reactionat eu la Anotimpurile lui, atunci cand in clasa a V-a, profa de muzica a incercat sa ne "cultive simturile muzicale", mi-am zis sa nu ma grabesc sa trag concluzii pripite si sa astept momentul.

Iata ca momentul a sosit: cumparand si citind aceste carti, le-am deschis apetitul pentru aceasta latura a culturii: cultura muzicii clasice.

Cartile prezinta povestea a doi copii, o fetita Thea si un baietel Sashi (copiii autoarei) plecati in cautarea muzicii bune, care intalnesc aceste personaje de poveste, fiecare din ei avand o vietate (animalut, pasarica) drept camarad de experiente muzicale (de pilda, Enescu o are pe ciocarlia Lia, Vivaldi pe veverita Vivi, iar Bach pe ariciul Sebastian etc).

 Impreuna invata lucruri care tin de armonia muzicala, de intensitate, de tonalitate intr-o formula simpla si foarte atragatoare: tesand o poveste despre mancarea, culoarea, animalul si chiar anotimpul preferat al fiecarui compozitor in parte.

Priviti imaginile de mai jos: nu sunt atat de atragatoare, ca voi insiva ati vrea sa va imprieteniti cu Bach gustand reteta lui de placinta muzicala (noi am incercat-o deja, sunt date toate ingredientele si fetele abia asteapta sa o repetam toamna aceasta - asteptam sa gasim gutui pe piata)

sau sa (re)cunoasteti tipuri de pasari ce traiesc pe teritoriul tarii noastre?

 ori poate motive de frumusete, cum le numeste Cristina Andone, din portul nostru popular?

Acum, pentru noi, muzica clasica a devenit parte din viata noastre de zi cu zi. Toata lumea o asculta cu placere si se straduieste sa recunoasca bucati muzicale: este oare Primavara sau Vara lui Vivaldi? Ciocarlia lui Enescu, este fara urma de tagada, recunoscuta de la prima nota.

Va doresc auditie placuta!

 


 


Comments

Post a Comment

Popular Posts