Ora 25



Mereu mi-am inchipuit ca un prim factor care sa influenteze copilul spre o indragostire de lectura ar putea fi chiar exemplul parintilor (si asta nu numai in acest demers, dar in orice priveste educatia privita ca intreg proces de formare a micutului intr-un adult responsabil), asa ca, pe langa acele carti pe care le prezint pentru copii, nu ar fi rau daca as adauga si cate o carte din fisa mea de lectura in speranta ca din noianul de carti existente pe piata, as putea sa va usurez alegerea printr-o selectie de carti trecute deja prin ochii unui cititor.
O sa incep cu una din cartile ce a intrat deja in lista mea de carti favorite: Ora 25. Autor: Virgil Gheorghiu.

E adevarat si trist, de bunaseama, cum un autor roman de o asemenea valoare sa ramana inca in umbra in tara noastra, dar sa fie tradus si atat de cunoscut in afara. Cu siguranta frustrarea si nelamuririle mele in ce priveste recunoasterea publica a talentului acestui autor nu vor ajuta la o mai mare valorificare a cartilor sale, dar indraznesc sa sper ca fie si un singur cititor de il va mai citi in urma publicitatii ce i-o fac azi, tot va fi indeajuns pentru creditarea lui ca autor roman de geniu.
"Ora 25" este romanul lui total, desi trebuie sa recunosc, ca de cand l-am descoperit, nu fac altceva decat sa ii sorb toate celelalte romane si nu incetez sa ma minunez cum printr-un limbaj foarte clar, concis si deloc ilizibil, aduce in discutie teme universale intr-o forma in care imbina atat de natural poezia, dogmatica si stilul jurnalistic, incat aproape ca nu apuci sa iti dai seama ca a inceput o noua propozitie si adevaruri fundamentale ti-au fost revelate intr-o forma mai mult decat lamuritoare.
Exista si o ecranizare a acestei carti cu Anthony Quinn in rolul principal (recunosc, eu INCA nu am reusit sa vad filmul, dar se afla pe lista mea), dar in continuare cred ca aceasta carte ofera descrierea completa a degradarii omului intr-o societate tehnologizata, consumerista si dezumanizata prin pierderea "acestor trei mari simboluri: Omul, Frumosul si Dreptul".
Ora 25 este ora neputintei omenesti in fata propriei sale creatii: tehnologia. Daca Dumnezeu lui Nietzche murise inca din secolul Iluminismului, in secolul tehnologiei, Dumnezeu nu numai ca este mort, el este inlocuit de un robot: "Ora 25, ora exacta a civilizatiei europene!"
Daca veti fi atrasi de scriitura lui Constantin Virgil Gheorgiu, va recomand si "Omul care calatorea singur"", "Dumnezeu s-a nascut la Paris", "Cum am vrut sa ma fac sfant", "Tatal meu, preotul care s-a urcat la cer". Si nu numai, doar ca eu pe acestea am reusit sa le citesc pana acum.

Comments

  1. Bine ai revenit, Mami de 3 🤗. Ne-ai lipsit, dar intelegem perfect cum sta treaba cu timpul... Imbratisari!

    ReplyDelete
  2. Ma bucur sa fiu din nou aici. Multumesc pentru mesaj!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts